ارتباط دوطرفه‌ی بیماری کبد چرب و بیماریهای قلبی عروقی

10 نوامبر 2016- برای اولین بار محققان نشان دادند که یک ارتباط دوطرفه بین بیماری کبد چرب و بیماریهای قلبی عروقی وجود دارد. به گفته‌ی محققان، بیماری کبد چرب می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی شود و بالعکس.

این یافته‌ها که بصورت آنلاین در مجله‌ی Hepatology منتشر شده است، برای درک ارتباط بیماری کبد چرب با بیماریهای قلبی که همچنان به عنوان یکی از علل اصلی ناتوانی و مرگ و میر در سراسر جهان است، بسیار مهم می‌باشند. با توجه به افزایش شیوع چاقی، بیماری کبد چرب غیر الکلی بعنوان شایعترین بیماری کبدی در آمریکا، 20 تا 30 درصد از افراد بالغ آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است. همچنین چاقی یک عامل خطر مستقل برای بیماریهای قلبی عروقی است، به همین دلیل این دو بیماری در بسیاری از بیماران بصورت همزمان وجود دارد.

 مطالعات قبلی نشان داده‌اند که ارتباطی بین بیماری کبد چرب غیرالکلی و بیماریهای قلبی عروقی وجود دارد، اگرچه این ارتباط بخوبی درک نشده است و دانشمندان هنوز نمی‌دانند که بیماری کبد چرب قبل از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و یا پس از آن در فرد ظهور می‌کند.

محققان با استفاده از اطلاعات شرکت کنندگان در مطالعه‌ی قلب فرامینگهام دریافتند که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب به بیماریهای قلبی عروقی نظیر: فشارخون بالا و دیابت  نوع 2 در طی 6 سال مبتلا می‌شوند و در یک آنالیز موازی مشخص گردید احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب برای افراد مبتلا به فشارخون بالا و دیابت نوع 2 یا افرادیکه مقدار تری گلیسرید در خون آنها افزایش یافته است، بالاتر است.

نویسنده‌ی مسئول این مطالعه دکتر Michelle Long استادیار پزشکی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه بوستون(BUSM)و متخصص گوارش در مرکز پزشکی بوستون(BMC) می‌گوید: دراین مطالعه‌، ما مشاهده کردیم که یک ارتباط دو طرفه بین این دو بیماری وجود دارد، ما دریافتیم که بیماری کبد چرب یک عامل مهم در بروز فشارخون بالا و دیابت نوع 2 و برعکس است، بطوریکه بیماریهای قلبی عروقی مختلف با ابتلا فرد به بیماری کبد چرب در طول شش سال ارتباط دارند.

دکتر long  معتقد است این مطالعه نیاز به توسعه‌ی استراتژیهایی برای پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب به منظور بهبود سلامت قلب وعروق افراد را برجسته تر کرده است.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161110124205.htm